Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hengelo
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik vind dat ze allebei zwaar belast moeten worden, omdat ze allebei zeer vervuilend zijn om verschillende redenen. De korte vluchten omdat de enorme hoeveelheid uitstoot niet in verhouding staat tot de afstand, en schonere alternatieven zoals de trein of carpoolen. De langere afstanden simpelweg omdat ze lang zijn en daardoor enorm veel uitstoten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, dit vind ik een goed idee, mede om mensen aan te moedigen de duurzamere alternatieven te kiezen. Nee, ik vind dit geen goed idee, omdat ik vind dat lange én korte vluchten zwaar belast moeten worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, dit vind ik een goed idee, omdat dit vaak om vakantie- en pleziervluchten gaat. Het helpt mensen om een vakantie dichter bij huis te kiezen, wat minder milieubelastend is. Nee, ik vind dit geen goed idee, omdat ik vinde dat lang én korte vluchten zwaar belast moeten worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik vind dit een slecht idee. Het maakt de regeling onnodig complex. Daarbij denk ik dat het zeker wel gewenst is om verschillende tarieven te hanteren voor luchthavens in hetzelfde land, als de afstand tot Nederland / Schiphol veel verschilt. Je vliegt namelijk ook verder. Die vluchten worden niet opeens korter en stoten niet opeens minder uit omdat je een aangepast tarief rekent.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, ik vind dat dit eenvoudiger kan. Opstijgen kost relatief meer energie dan een vliegtuig in de lucht houden. Zorgt dus ook voor meer CO2 uitstoot. Passagiers met een overstap zouden dus meer belast kunnen worden. Dat is het enige onderscheid wat ik zou maken.