Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam P.F. Vermeulen
Plaats Den Haag
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat beiden hoger belast moeten worden. Zelf zou ik voorstellen om vaker vliegen te belasten in de vorm van een oplopend tarief. Dus bijv. 10% vliegbelasting op je 2e vlucht in een jaar, 25% op de 3e en 50% op de 4e. Zo belast je de grootvervuilers en maak je het relatief niet veel duurder voor mensen die af en toe willen vliegen. Elke verhoging is wat mij betreft goed, maar ik denk dat je ook moet oppassen met het signaal geven dat korte vluchten prima zijn.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut. Het is zeer onnodige vervuiling. Als we willen dat mensen schoner vervoer gaan gebruiken moeten we ze daartoe motiveren.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat ze extra belast moeten worden omdat ik vind dat alle vluchten extra belast moeten worden. Ik snap dat het idee is deze meer te belasten omdat ze meer uitstoten, maar tegelijkertijd hebben mensen wel minder alternatieven. Desalniettemin zeg ik ja.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Hierdoor doe je altijd mensen te kort. Stel dat je bijvoorbeeld Curacao ontheft omdat dit ooit een kolonie was krijg je de vraag waarom landen waar we veel gastarbeiders uit hebben gehaald niet onder de ontheffing vallen. Als je die wel meeneemt zullen er weer anderen om vragen. Lijkt me beter het consequent te houden

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie antwoord op vraag 1:

Zelf zou ik voorstellen om vaker vliegen te belasten in de vorm van een oplopend tarief. Dus bijv. 10% vliegbelasting op je 2e vlucht in een jaar, 25% op de 3e en 50% op de 4e. Zo belast je de grootvervuilers en maak je het relatief niet veel duurder voor mensen die af en toe willen vliegen. Elke verhoging is wat mij betreft goed, maar ik denk dat je ook moet oppassen met het signaal geven dat korte vluchten prima zijn.