Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Alle vluchten moeten zwaarder belast worden. Ook moet er een aantal vliegkilometers per inwoner per jaar worden vastgesteld die niet overdraagbaar zijn. Meer dan 1x per jaar op vakantie met het vliegtuig zou dan niet meer mogelijk moeten zijn. Door te investeren in de kwaliteit en snelheid het internationaal treinnetwerk en met de trein reizen goedkoper te maken, en tegelijkertijd korte vluchten veel duurder te maken dan met de trein reizen, kunnen we korteafstandsvluchten zoveel mogelijk terugdringen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten moeten verboden worden. Daar moet wel een excellent Europees treinnetwerk tegenoverstaan. Door te investeren in de kwaliteit en snelheid het internationaal treinnetwerk en met de trein reizen goedkoper te maken, en tegelijkertijd korte vluchten veel duurder te maken dan met de trein reizen, kunnen we korteafstandsvluchten zoveel mogelijk terugdringen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, het moet puur gaan om de afstand. Het is niet onwenselijk dat delen van landen daardoor in verschillende tarieven vallen. Door bepaalde landen vrij te stellen, geef je deze landen een toeristisch 'voordeel' (of nadeel, vanuit het oogpunt van duurzaamheid en natuur). Afstand moet de maat zijn, geen uitzonderingen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Passagiers die naaste familie (ouders, kinderen, grootouders) hebben in het land waarheen ze reizen, krijgen 1x per jaar een vrijstelling voor het verhoogde afstandstarief. Zaken kunnen grotendeels via online bijeenkomsten worden geregeld, daarvoor is reizen vaak niet nodig. Privevluchten moeten extra belast worden per vliegtuig (liefst verboden worden), bovenop het verhoogde tarief.