Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bronckhorst |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, de vervuiler betaalt dan proportioneel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten < 500 km extra belasten is goed plan, mits er goede en duurzame alternatieven bestaan. Dus heffing afhankelijk van afstand EN beschikbaarheid alternatieven maken.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Net zoals niet zeer lange, maar wel lange vluchten. Toenemende heffingen gerelateerd aan afstand, werken overstappen aan. Bijv AMS naar BKK rechtstreeks tegenover AMS naar DXB en dan DXB naar BKK. Een extra start en landing zijn minder duurzaam dus overstappen over middelbare afstanden is niet goed. Anderzijds is (ultra) ver vliegen ook niet duurzaam door grote hoeveelheden brandstof die nodig zijn om zo ver te vliegen. Ook vervoer van brandstof kost brandstof en is berekenbaar vanaf een bepaalde afstand minder duurzaam dan die afstand in twee stappen overbruggen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Neen, niet een goed idee. Beter is om als groep landen (bv EU) te zorgen voor goede alternatieven.
Bovendien dringt zich de vraag op of men mondiaal niet anders moet gaan denken over verbruik energie (fossiel) overlast van reizen en vooral toerisme (sprinkhanenplaag).
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja. Het uitzondering maken van transfer passagiers op bv Schiphol bevoordeeld KLM ten opzichte van concurrenten. EU en Nederland moeten zich hard blijven maken voor een level playingfield. De gebruiker van bv Schiphol betaalt ongeacht of hij in-, uit, of overstapt.