Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nordwijkerhout
Datum 14 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.

Dat zou een te grote negative invloed op de concurentiepositie hebben terwijl de totale milieubelasting niet afneemt aangezien uit onderzoek blijkt dat de reizigers toch wel blijven reizen, echter via een andere luchthaven.
Daarbij is vliegen op die afstand de enige manier van reizen die binnen een dag gedaan kan worden en daarmee veel efficienter in tijd dan welke ander vorm van vervoer dan ook.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.

Dat zou een te grote negative invloed op de concurentiepositie hebben terwijl de totale milieubelasting niet afneemt. Het idee om alle passagiers te verplichten een andere vorm van vervoer te laten nemen lost het voorgestelde probleem (milieubelasting) niet op, aangezien de sporen vanuit en in Nederland al zodanig efficient zijn ingevuld dat daar weinig tot niets bij kan zonder uitbreiding. Daarmee wordt overlast voor de omgeving en milieubelasting dus niet minder.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.

Dat zou een te grote negative invloed op de concurentiepositie hebben terwijl de totale milieubelasting niet afneemt aangezien uit onderzoek blijkt dat de reizigers toch wel blijven reizen, echter via een andere luchthaven.
Daarbij is vliegen op die afstand de enige manier van reizen die echt reëel is.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Valse vraagstelling: Hiermee wordt voorgbijgegaan aan het feit dat een belastingverhoging überhaupt onwenselijk is aangezien dat de concurentiepositie te veel nadelig beinvloedt en geen positieve opbrengst in de vorm van minder mileuschade oplevert.

Mocht toch een afstandsafhankelijke belasting ingevoerd worden, dan zouden overzeese gemeenten of onderdelen van het Koninkrijk der Nederlanden beoordeeld moeten worden als binnenland. Daarom zou, indien afstandsafhankelijke vliegbelasting wordt ingevoerd, voor deze gebieden alleen de bestaande vliegbelasting moeten gelden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Valse vraagstelling: Hiermee wordt voorgbijgegaan aan het feit dat een belastingverhoging überhaupt onwenselijk is aangezien dat de concurentiepositie te veel nadelig beinvloedt en geen positieve opbrengst in de vorm van minder mileuschade oplevert.

Een versimpeling van de belasting is wel degelijk wenselijk. 1 laag tarief waarmee Nederland in de hoge middenmoot blijft qua belasting op vliegen. De opbrengsten van die belasting zouden direct moeten terugvloeien naar verdere verduurzaming van deze manier van vervoer.