Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Natuurlijk! Omdat uitstoot belast wordt, is het logisch om eerst te kijken naar hoeveel uitstoot er precies is en daar de belasting op te baseren. Belasting is toch meestal gewoon een percentage, 21% btw bijvoorbeeld. Dus reken procentueel de vlieg belasting ook maar per vlucht, dus hoe meer kerosine gebruik hoe meer belasting. Daarnaast is de huidige vliegbelasting niet eerlijk. Op dit moment betaalt iemand die naar New York vliegt evenveel belasting als iemand die naar Griekenland gaat, terwijl een langere vlucht veel meer CO2 en andere schadelijke effecten veroorzaakt. Daarom zou een hogere belasting voor lange afstanden rechtvaardiger zijn. Maar ook korte vluchten, zoals van Schiphol naar Parijs, zouden bijvoorbeeld extra belast moeten worden. Er is namelijk een goed alternatief: de trein. Door de belasting te verhogen, worden mensen gestimuleerd om voor duurzamere opties te kiezen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik zou in eerste instantie kiezen voor een eerlijke berekening. Maar momenteel hebben we flink wat schade in te halen en moeten we streng zijn. Als er een alternatief is die minder uitstoot geeft moet de vlucht een extra heffing krijgen. Mogelijk kan deze heffing geïnvesteerd worden in de uitstoot neutralere opties via bijvoorbeeld subsidie voor een Europees trein netwerk.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Het eerlijkste zou zijn om vliegtickets te belasten op basis van het aantal kilometers dat je vliegt. Maar iik hoorde dat dat lastig te regelen voor de Belastingdienst. Wel is het belangrijk om goed na te denken over verschillende belastingtarieven. Lange vluchten zouden een hoger tarief moeten krijgen dan korte vluchten, omdat ze veel meer CO2 en andere schadelijke effecten veroorzaken.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als je wil dat het behapbaar is voor de belastingdienst, hou het dan simpel. Ander snapt niemand er meer wat van en kost het iedereen veel tijd, geld en moeite. Dat is sonde, we hebben niet nog meer wachtrij nodig bij de belastingdienst. Ze zijn al traag genoeg.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat je gewoon je eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Wie meer uitstoot, betaald meer. Hou het toch simpel. Als je geen auto hebt betaal je toch ook geen wegenbelasting? En als je geen hond hebt toch ook geen honden tax?