Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Waregem |
Datum | 13 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Vliegbelasting draagt weinig bij aan CO2-reductie en maakt vliegen onbetaalbaar voor velen. Investeren in duurzame brandstoffen (SAF) is effectiever. Bovendien hebben maar weinig EU-landen een vliegbelasting, en Zweden schaft deze in 2025 af. De belastingdruk op luchtvaartmaatschappijen is al sterk gestegen en schaadt de concurrentiepositie.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Korte vluchten veroorzaken slechts 4% van de luchtvaart-CO2-uitstoot en zijn in Nederland al zwaar belast. Treinvervangers zijn vaak geen realistisch alternatief, en extra belasting leidt vooral tot verplaatsing naar andere luchthavens zonder milieuwinst. Luchtvaart draagt wereldwijd slechts 2,5% bij aan CO2-uitstoot en werkt al aan verduurzaming.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Voor afstanden boven 10.000 km is luchtvaart het enige efficiënte vervoermiddel. Vliegbelasting draagt nauwelijks bij aan CO2-reductie, terwijl luchtvaart slechts 2,5% van de wereldwijde CO2-uitstoot veroorzaakt. Zeevaart, met vergelijkbare uitstoot en vervuilendere schepen, wordt niet belast. Dit maakt vliegbelasting vooral een ordinaire belastingmaatregel.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Vliegbelasting verandert reisgedrag nauwelijks en leidt vaak tot minder duurzame omwegen via landen met lagere belastingen. Bovendien wordt de opbrengst niet gebruikt voor verduurzaming. Als er toch een afstandsafhankelijke belasting komt, zouden overzeese gebieden van Nederland als binnenland moeten worden beschouwd.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee. Belastingen op luchtvaart zijn al fors gestegen en schaden de concurrentiepositie van Nederland. Een transferbelasting zou overstappers naar andere luchthavens drijven zonder milieuwinst, terwijl dit het netwerk van Schiphol verzwakt. Geen enkel EU-land heft zo’n belasting, en het ministerie van Financiën noemt het zelfs onwenselijk.