Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja iets, laat de relatief goedkope vluchten maar de afstand zijn die je niet makkelijk met een schone vorm van alternatief vervoer aflegt, maar tegelijk met een drempel voor het vliegen richting een bali omdat het zo lekker warm is.. Kanttekening: ik vindt dat er significant meer belasting moet worden geheven op ALLE VLUCHTEN! het vliegen is zo intens goedkoop gemaakt en de alternatieven zoals duurzaam met de trein reizen zijn ONGEKEND DUUR, het is niet in verhouding! red onze planeet, geef onze kinderen ook een fijne toekomst en ga niet door met het subsidieren van vluchten dan wel heffen van veel te lage belasting 'omdat het zo'n fijne inkomstenbron voor de schatkist is'!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, het is schandalig dat het vliegtuig als een goedkope, zeer vervuilende bus wordt ingezet om en masse fijnstof over ons land uit te strooien!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, laat mensen maar nadenken door het extra te voelen vóór ze voor hun plezier de halve wereld overvliegen. Middenlange opties zijn ook goede vakantiebestemmingen

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er zitten in deze vragenlijst allerlei aannamen zoals 'relatieve belasting' en 'landsgrenzen'. Nergens voor nodig. Gewoon AL het vliegen duurder maken en DAARNAAST een progressieve (U shaped) vliegbelasting op afstand. Dat hoeft niet land-naar-land gemeten te worden kan gewoon luchthaven-naar-luchthaven worden bepaald. Maw de afgelegde afstand bepaald de belasting. Dat kan eenvoudig in brackets van +-100 km worden vastgelegd.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als het mogelijk is relatief vervuilendere vluchten zwaarder te belasten dan duurzamere opties zou dan kunnen worden meegenomen. Wederom wel geneuzel in de marge. Hef. gewoon. belasting. op. alle. vluchten!
KOM IN BEWEGING DEN HAAG!