Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Schiphol |
Datum | 18 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Nederland heeft met €29,40 per vlucht na Duitsland, Zweden en Denemarken al het hoogste tarief in de EU voor lange
afstandsvluchten. In Zweden wordt de vliegbelasting afgeschaft in 2025.
Te grote impact op concurrentiepositie.
Vliegbelasting levert een geringe bijdrage aan CO2-reductie.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.
Nederland heeft met €29,40 de hoogste vliegbelasting voor vluchten tot 2500 km. Korte vluchten zijn dus al zeer zwaar belast in vergelijking met omringende landen.
Vluchten onder 500 km zijn goed voor 24% van de vluchten binnen de EU, maar verantwoordelijk voor slechts 4% van de CO2-uitstoot van de luchtvaart.
Verhoging van de belasting levert alleen maar verplaatsing naar andere luchthavens op, zonder de staatskas te spekken of de uitstoot te verminderen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee.
Er wordt geen afstandsafhankelijke belasting voor zeevaart ingevoerd, ondanks dat de totale CO2-uitstoot van zeevaart en luchtvaart vergelijkbaar is en schepen bovendien veel vervuilender zijn dan vliegtuigen.
De totale CO2-uitstoot van luchtvaart is slechts 2.5% van de totale CO2-uitstoot.
Vliegbelastingen worden niet gebruikt voor verduurzaming (van luchtvaart).
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.
Een vliegbelasting laat mensen niet minder vliegen. Passagiers vinden wel een alternatief via landen waar geen of minder vliegbelasting geldt. Deze andere route loopt regelmatig via landen waar niet veel aan duurzaamheid wordt gedaan, waardoor deze nieuwe route feitelijk minder duurzaam is.
Vliegbelastingen worden niet gebruikt voor verduurzaming (van luchtvaart).
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee.
Tussen 2019 en 2023 zijn de belastingen voor luchtvaartmaatschappijen reeds met 84% gestegen. In 2030
zal de belasting per vertrekkende vlucht bijna verdrievoudigen als het aan het kabinet ligt. Daarmee prijst Nederland zichzelf uit de markt, want het tast de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen aan.
De transfer passagier zal bij invoering van transfertaks gewoon blijven reizen, maar dan via een ander land dan Nederland. Ze vliegen dan niet langer op Schiphol, maar over Schiphol. Zelfde luchtvervuiling, maar raakt de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hard!
Geen enkel EU-land heeft een transfertaks, waardoor de gevolgen voor Nederland groter zullen zijn.
Een nationale overstapbelasting heeft impact op het aantal vluchten op Schiphol. Ook al bij een laag tarief heeft dit effect. CE Delft (2023) toonde aan dat transferpassagiers gevoelig zijn voor prijsveranderingen, omdat ze eenvoudig via andere hubs kunnen vliegen.