Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Teylingen
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik vind dat “alle” vluchten minimaal belast moeten worden relatief naar de schade en kosten die zij werkelijk opleveren. Vliegen is echt veel te goedkoop en de natuur en de omgeving betaalt daarvoor met schade, CO2, Stikstof, benzine dampen, herrie.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als in reactie bij 1. Zéker moeten alle vluchten echt veel meer belast gaan worden. Het is absurd dat wij Nederlanders het vliegverkeer subsidiëren. Minimaal de werkelijke kosten vrij van subsidies moeten in rekening gebracht worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Het lijkt wel of alle vragen hetzelfde zijn.
Ja. Alle vluchten moeten belast worden naar rato van de werkelijke kosten zonder subsidies. Wij de gewone burgers betalen al veel te veel belasting om KLM in de “lucht” te houden.
Onze omgeving lijdt daaronder. Het stikstof probleem is voor een deel letterlijk uit de lucht komen vallen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zie niet in waarom vliegen in een ander tariefgebied ongewenst kan zijn, de verklaring van dat ongewenste staat hier niet bij. We hebben tegenwoordig computers die dat feilloos uit kunnen rekenen, dus ik zie het probleem niet van vliegen in verschillende tarief gebieden. Als je er niet uitkomt, vraag TUDelft dan naar de oplossing.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Gelijk belasten naar rato van de werkelijke kosten die gemaakt worden. Hoe moeilijk kan het zijn.
Niet belasten om het belasten, maar belasten om de natuur te ontlasten.