Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
niet ten opzichte van andere vluchten. hef belasting op kerosine.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
ja. korte vluchten zijn veel minder noodzakelijk. vooral in europa waar genoeg alternatieven zijn zoals een trein. hef belasting op de kerosine. hef belasting op frequente (korte afstand) vliegers. maak alternatieven goedkoper en/of efficienter.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
niet ten opzichte van andere vluchten. hef belasting op kerosine.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Caribisch delen (zowel CAS als BES-eilanden) van het Koninkrijk moet uitgezonderd blijven. een belangrijke reden waarom de Cariben uitgesloten zouden moeten worden: het is aan het koloniale en slavernijverleden te danken dat deze eilanden, 7000 km verderweg onderdeel uitmaken van ons Koninkrijk, vanuit die verantwoordelijkheid zouden inwoners hier niet nog meer moeten opdragen voor gevolgkosten zoals deze belasting'

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
mensen met familiare relaties tussen en vanuit de Nederlands Caribisch Eilanden en Europees Nederland moeten uitgezonderd worden. Een belangrijke reden waarom de Cariben uitgesloten zouden moeten worden: het is aan het koloniale en slavernijverleden te danken dat deze eilanden, 7000 km verderweg onderdeel uitmaken van ons Koninkrijk, vanuit die verantwoordelijkheid zouden inwoners hier niet nog meer moeten opdragen voor gevolgkosten zoals deze belasting'. deze uitzondering geld dus niet voor iemand met een Europees Nederland achtergrond die een familie lid gaat opzoeken op Curacao omdat die daar stage loopt. ook moet in algemene zin mensen die vaker vliegen meer belasting betalen. hoe vaker je vliegt hoe meer % per vlucht aan belasting.