Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Vinkeveen |
Datum | 23 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, dat klinkt logisch. Maar het moet nog wel binnen rede blijven. Daarnaast moet het opgeleverde geld allemaal in de sector weer terugkomen voor o.a. verduurzaming. Op dit moment is dat niet het geval en dat is erg onredelijk.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Ik zou juist het afdwingen om binnen (west-)Europa te vliegen. Het is nu goedkoper dan de trein, maar nogsteeds onnodige uitstoot. Als er nou geïnvesteerd wordt in een goed europees trein netwerk, dan is dat beter voor het milieu.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, ook nog steeds binnen rede. Als je meer dan 15% moet betalen van je ticket aan vliegbelasting is dat in mijn opzicht erg onredelijk. Ook weer moet het allemaal terug geïnvesteerd worden in de luchtvaartsector.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou West-Europa en Oost-Europa verschillend belasten. Als het mogelijk is om met de trein te gaan zou ik hoger belasten dan landen waar het moeilijker is om met de trein te komen.
Daarnaast zou ik op basis van afstand een groep landen selecteren die dezelfde belasting hebben i.p.v. landen door de midden hakken vanwege afstand.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, ik vind dat het gebruik van privéjets ontzettend moet worden ontmoedigd, dus daarvoor moet de vliegtaks omhoog.
Transferpassagiers zijn niet perse een probleem dus die zou ik wel gelijk belasten.