Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Niet per se, belasting zou wat mij betreft ook moeten gaan over "alleen vliegen als er geen goede alternatieven zijn". Dat kan betekenen dat een lange vlucht naar bijvoorbeeld naar een moeilijk bereikbare plek, zoals een eiland, minder wordt belast dan een vlucht van dezelfde lengte naar een plek die bijvoorbeeld prima per trein te bereiken is.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In ieder geval relatief meer. Een gestaffeld tarief waarbij korte vluchten relatief duur zijn, lijkt mij heel redelijk.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie vorige: ik zou sowieso werken met staffels, dan krijg je ook geen grote verschillen tussen vluchten die niet heel veel van elkaar verschillen in lengte.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Op zich ok, maar liever zou ik zien dat er (veel) meer staffels komen (bijvoorbeeld 500-1500-3000-5000-10.000-en +) waarbij de kosten per kilometer langzaam afnemen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, ik zou graag zien dat er ook meegerekend wordt dat als er minder mensen in een vliegtuig passen (door business class stoelen bijvoorbeeld) de belasting hoger wordt (want vervuiling pp neemt toe). Verder zou er een toeslag moeten komen voor snel heen en weer, waarbij snel afhangt van hoe ver je gaat: bij een korte vlucht zou dat bijvoorbeeld binnen 3 dagen kunnen zijn, bij een langere vlucht bijvoorbeeld 3 weken. Dit om te stimuleren dat mensen minder vliegen voor weekendtripjes en weekjes weg. Of misschien dat iedere burger een aantal vliegkilometers per jaar krijgt en daarboven heel veel meer gaat betalen. Mensen die (bijna) nooit vliegen kunnen dan kilometers sparen voor een lange trip of geld verdienen aan de verkoop van hun kilometers (of weggeven aan geliefden oid). Lijkt me ook goed voor arm-rijk verhoudingen.