Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Lelystad
Datum 13 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Absoluut. Vluchten moeten (flink meer) belast worden naar rato van hun uitstoot. Hierbij maakt het niet uit als één soort vlucht relatief meer of minder uitstoot dan de ander, ze moeten allemaal direct evenredig naar hun uitstoot belast worden. De gewenste stimulans is de uitstoot omlaag in zijn totaliteit, een bepaald soort vlucht stimuleren is niet een doel op zich.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut. Vluchten moeten (flink meer) belast worden evenredig met hun uitstoot. Het maakt niet uit als een bepaald soort vlucht relatief meer of minder uitstoot dan de ander, het gaat niet om arbitraire categorieën en/of bepaalde soort vluchten. Het gaat om de uitstoot ansich verlagen. Hiervoor is naar rato belasten o.b.v. de uitstoot een goede manier om specifiek te stimuleren dan de uitstoot omlaag moet. Als hierdoor bepaalde vluchten relatief duurder worden dan hun gevlogen kilometers, is het direct een wenselijke bijvangst dat de meest vervuilende opties ook direct het meest extra belast worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, niet ten opzichte van andere vluchten. Ik zou voorstellen te belasten naar rato van de vervuiling. Hierdoor kan het zo zijn dat bepaalde vluchten meer of minder zwaar belast worden relatief aan hun gevlogen kilometers, echter is de relatie tussen de belasting en de gevlogen kilometers niet de belangrijkste. De belangrijkste relatie is met de daadwerkelijke vervuiling, i.p.v. de afstand. Hierdoor zullen kortere afstanden relatief meer belast worden per kilometer, en langere afstanden in totaal meer belast worden wegens de hogere totale uitstoot. Dit is netjes, de vervuiler betaald evenredig met de vervuiling.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het creëren van arbitraire categorieën maakt de belasting onnodig complex, en verschuift de discussie naar deze arbitraire grenzen. In plaats hiervan zou ik voorstellen te belasten naar rato van de vervuiling. Bepaal enigszins de vervuiling die komt kijken bij de verschillende stappen van een vlucht, en de vervuiling per kilometer. Gebruik deze standaard bedragen i.c.m. de afstand die een vlucht aflegt, en houd een simpele formule voor het direct bepalen van de belasting op een vlucht.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Absoluut, alles moet gelijk en evenredig met de uitstoot worden belast. Houd het systeem simpel en overzichtelijk. Belast vervolgens eerlijk, duidelijk en transparant naar rato van de vervuiling. Geen uitzonderingen.