Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Zolang dit alleen binnen NL of Europa wordt ingevoerd benadeel je de Europese luchtvaart tov bijv Midden-Oosten of Turkije. Wereldwijde CO2 heffing op kerosine en vliegafstand werkt wel. Anders vliegt een passagier eerst naar buiten de EU en dan goedkoper long haul. Denk extreem: AMS-DXB-JFK. Dat verlaagt de uitstoot zeker niet!
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Niet zolang de netwerkfunctie van Schiphol hierdoor aangetast wordt. Als de overstap intercontinentale vlucht-Brussel v.v. via een naadloze vliegtuig-treinverbinding kan zou dit een optie kunnen zijn. Denk hierbij aan inchecken op Europese luchthaven met koffer en al en dan met de trein naar Schiphol vanwaar via fast lane de passagier naar het vliegtuig kan, zowel heen als terug. Als dit is gerealiseerd kan de belasting op zeer korte vluchten omhoog om zo de passagier ook de financiële prikkel te geven de overstap naar de trein te maken.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zolang de Europese luchtvaartmaatschappijen geen level playing field hebben tov de concurrenten uit andere werelddelen niet. Anders vliegt de passagier met “minder” belasting naar bijv Istanbul of Dubai en gaat dan een long haul vlucht maken. Dit kost meer uitstoot en vernietigd het concurrentie model.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dat NL en de EU voorzichtig moet zijn met het heffen van belasting tov de rest van de wereld. De luchtvaart is een mondiale business en de passagiers kijken eerst naar prijs en dan naar vlucht duur. Dus met het heffen van extra belastingen verhoog je de ticketprijzen voor NL en EU maatschappijen (zeker als het om verre vluchten gaat met dit plan) waar bijv Turkish Airlines maar relatief weinig belasting hoeft te heffen. Maar daarna kan de pasagier wel verder weg vliegen zonder belasting. Netto is de ticketprijs dan lager voor AMS-IST-SFO dan AMS-SFO, terwijl een groot deel van de IST-SFO vlucht wel uitstoot produceert over de EU. Datzelfde geldt bijv voor Emirates en Qatar. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee. Wereldwijd regelen maar dat zal een utopie zijn. In de tussentijd opstappende passagiers van maatschappijen buiten de EU die een doorverbinding hebben op een vlucht vanaf die hub naar een bestemming die ook door Schiphol wordt bediend zouden evenveel belast moeten worden als de rechtstreekse vlucht. (Voorbeeld: AMS-SFO versus AMS-IST/DXB-SFO).
Private jets meer laten belasten alsmede differentiatie maken over de schonere versus vervuilendere vliegtuigtypes.