Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, langere vluchten worden doorgaans uitgevoerd met grotere vliegtuigen met daarin meer passagiers. De uitstoot van CO2, stikstof en geluid per passagier kilometer is dus minder. Dan is het onlogisch om langere vluchten zwaarder te belasten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, tenzij de opbrengst van die belasting volledig geïnvesteerd wordt in verdere innovaties op het gebied van sustainable aviation fuel, elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Ook op afstanden < 500 km is de auto niet duurzamer omdat er in een auto zeer weinig passagiers zitten. Europese treinverbindingen bieden nog lang niet de efficiëntie en betrouwbaarheid als het huidige lucht route netwerk binnen Europa.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Het zo logischer zijn om de belasting op zeer lange vluchten niet te differentiëren op afstand maar op vliegtuigtypes waarmee deze routes worden uitgevoerd. Hoe vervuilender en of lawaaiiger het toestel, hoe hoger de belasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het belangrijkste is dat er een zogenaamd level playing field is tussen nationale en Europese luchtvaartmaatschappijen enerzijds en vanuit buiten Europa opererende luchtvaartmaatschappijen anderzijds. Dat wil zeggen dat wanneer iemand in Nederland bijvoorbeeld een ticket boekt om van Amsterdam via Dubai naar Zuid Afrika te vliegen, dezelfde belasting per kilometer betaalt als iemand die vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Zuid Afrika vliegt. Logischerwijs betaalt laatstgenoemde dan minder belasting, omdat er in totaal minder kilometers in de lucht worden afgelegd.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Met het belasten van luchtverkeer zou men goed voor ogen moeten houden waar deze belasting voor dient, of een bepaalde aan- of ontmoediging wel daadwerkelijk wordt bereikt en of er geen oneerlijke concurrentie voordelen ontstaan, op zowel nationaal, Europees dan wel wereldwijd niveau. Ook moet de positie van main port Schiphol beschermd worden t.o.v. de andere grote luchthavens in Europa. Ofwel een versimpeling dan wel verlaging van belastingen ligt hier meer voor de hand dan een verhoging. Schiphol is al minder concurrerend ivm de toch al hoge, en recent nog verder verhoogde havengelden. Ook die belanden uiteindelijk in de staatskas, omdat de Staat groot aandeelhouder van de Schiphol Group is.