Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam L I Smid
Plaats Utrecht
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind de uitstoot de meest belangrijke graadmeter: hoe hoger de uitstoot hoe hoger de vliegbelasting. Want hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de maatschappelijke totale kosten. En ik vind niet dat de belastingbetaler dit moet betalen, maar degene die de keuze maakt om een lange vlucht af te leggen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten, en eigenlijk alle vluchten die binnen 1 dag treinen te voorkomen zijn, mogen wat mij betreft veel hoger belast worden. Dit zijn namelijk vluchten waarvoor een alternatief is: de trein. Ik vind het raar dat ik naar Brussel/ Londen etc met het vliegtuig goedkoper uit ben dat met de trein. De totale kosten van vliegen zijn toch duurder dan totale kosten van de trein? Nu betaalt de belastingbetaler voor mensen die voor een weekendje naar Londen vliegen, dat voelt niet goed.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In principe vind ik dat de vliegbelasting moet afhangen van de uitstoot. Zeer lange vluchten kun je lastiger vervangen met de trein dus het alternatief is minder toegankelijk, ik vind dus niet dat zeer lange vluchten éxtra belast moeten worden naast gewoon opdraaien voor de totale kosten.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik zou enkel kijken naar de totale maatschappelijke kosten, en dus op basis van afstand tot Nederland. Dus belasting evenredig met de kosten. Ik zou niet EU-lidmaatschap nemen, het enige mooie van vliegen is dat verschillende culturen met elkaar in aanraking kunnen komen en met korting voor EU-lidmaatschap werk je dit tegen. Een aangepast tarief voor overzees sta ik wel achter, omdat het alternatief (grote boten) ook veel uitstoot.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten met hoge totale kosten (dus incl CO2 uitstoot, geluidsoverlast, maakproces) etc moeten het hoogst worden belast. Transferpassagiers hebben hogere kosten (meeste uitstoot vindt plaats bij landen en opstijgen) en brengen Nederland niets, dus ik zou die juist méér belasten in plaats van minder.