Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
De algehele belasting zal primair moeten stijgen om zo de drempel voor vliegen te verhogen. Ik vind daarnaast dat de belasting redelijkerwijs zich moet verhouden tot de alternatieve mogelijkheden. De voorgestelde belasting belast lange vluchten meer dan korte vluchten en maakt daarvoor een technocratisch onderscheid tussen de 2500 kilometer. Pak je er verschillende bronnen bij (bijvoorbeeld https://www.nlr.nl/nlr-blog/hoe-zit-het-nou-met-co2-uitstoot-en-vliegafstand/ ) dan zie je echter precies het tegenovergestelde: het zijn de korte vluchten welke per stoel meer uitstoten. De belasting zou hier vanuit het gedragsturende perpectief minimaal rekening mee moeten houden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Zeker als hard gemaakt kan worden dat er redelijke alternatieven voor beschikbaar zijn.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Echter wil ik hierbij wel hard maken dat er opgepast moet worden voor een waterbed effect. Hier de belastingen verhogen, kan zeker op deze afstanden mensen bewegen naar Brussel of Dusseldorf. Europese aanpak kan hierin doorslaggevend zorgen voor succesvolle sturen van het gedrag van mensen op basis van belastingen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Ik vind dat daarmee de belasting op luchtvaart (te veel) gemaakt wordt tot een geopolitiek middel dat ingezet kan worden om macro-economisch te sturen. Van deze maatregel zou vervolgens vooral de reiziger zelf last krijgen en onduidelijkheid ondervinden. Ik vind dat de totale afstand van de boeking (dus inclusief overstap) leidend zal moeten zijn voor de gerekende belasting, bij voorkeur procentueel.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, gelijk belasten. Uiteindelijk zijn we allemaal een persoon op een wereldbol, en zijn we allemaal afhankelijk van de goede zorg hiervoor. Vliegen is ondertussen bijna verworden tot een algemeen recht, en dat betekent ook dat het algemeen belast moet worden naar mijn mening. Ik vind uitzonderingen hierop niet logisch, omdat dit uiteindelijk het algemene recht verstoort.