Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Spanbroek |
Datum | 10 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
gezien het feit dat omringende landen aanzienlijk minder belasting innen voor dezelfde afstanden ligt NL alweer voorop met het duurder maken van vliegtickets wat de concurrentie positie verzwakt, zo zetten we Nederland op lange termijn buiten spel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Jazeker, mee eens omdat er betere alternatieven beschikbaar zijn
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, ook hier gaat de concurrentie positie weer op, dit kan alleen als dat wereldwijd kan worden ingevoerd en niet alleen Nederlandse vluchten betreft.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Bijzondere vraag, of er uitzonderingen gemaakt moeten worden mocht het zover komen dat de overheid dit plan doorzet en op termijn NL buiten spel zet.. ik denk het niet, en als mensen niet hiervandaan gaan vliegen omdat er meer belasting moet worden betaald gaan andere maatschappijen dit gat vullen met alternatieven (lees vlak over de grens) en dan heeft het millieu het nakijken en is het enige doel het vullen van de schatkist.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Onderzoek eens wat de omringende eu) landen voor tax hanteren en kom tot de conclusie dat NL nu al de hoogste (vlieg) tax heeft, vergelijkbaar met het benzine en diesel beleid. op korte termijn meer geld in de schatkist onder de noemer van millieu, op langer termijn zal Nederland hierdoor bankroet gaan door een overheid die elk gat dicht door een ander gat te creeren of heel langzaam naar de rand van de afgrond te schuiven door korte termijn visie...