Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heiloo
Datum 11 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Om deze vraag te beantwoorden, zou je moeten kijken naar de eindbestemming van de reiziger. Als de reiziger de vlucht van <2500 km uitvoert om daarna intercontinentaal door te vliegen (vanaf bijvoorbeeld Parijs, London, Munchen oid), heeft deze taks geen invloed.

Het enige waarvoor ik zou kunnen pleiten is een INTRA Europese (EU) belasting en een Inter Europese vluchtenbelasting. Dit zou dan EU breed ingevoerd moeten worden. Hiermee creeer je een level-playing field.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Voor korte vluchten geldt dat deze in de toekomst ook uitvoerbaar zijn met elektrische/ waterstofaangedreven vliegtuigen. Investereer als overheid juist in deze modaliteiten om ervoor te zorgen dat de range van de vliegtuigen gaat groeien in de toekomst en ook langere vluchten mogelijk worden. Als er een alternatief zoals de trein beschikbaar is, zou de modaliteit wel als zodanig moeten worden aangeboden dat het dezelfde voordelen voor de reiziger heeft.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie antwoord op vraag 1. Als de passagier 8000 km vliegt en vanaf daar overstapt naar Bali zou deze passagier de belasting ontlopen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zie vraag 1. Een mondiale markt vraagt om in ieder geval een EU brede aanpak. NL is niet heel veel meer dan 1 vliegveld en de rest van de wereld wil met alle liefde verbindingen van ons overnemen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Overstappende passagiers sowieso. Anders ga je hier volledig tegen de level-playingfield filisofie in. Ook zouden vluchten die laag startgewicht hebben ook vrijgesteld moeten worden. Anders wordt de administratieve rompeslomp te complex.