Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heemskerk
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Als je de Nederlandse luchtvaart wilt slopen is dit zeker een stap in de goede richting, maar daar zijn jullie al jaren mee bezig. Heeft niemand bij de overheid/Tweede Kamer ooit van de wet vraag en aanbod gehoord?

Stel nou dat jullie deze trend van de verhogingen van vliegbelasting en andere plannen zoals het krimpen van Schiphol elk jaar blijven verhogen en aanpassen dan is binnen de kortste tijd de Nederlandse luchtvaart niks meer, en daarbij komen ook nog externe factoren en/of nevenschade bij kijken.

In plaats dat je "het probleem" oplost of dat je meer geld in het laatje tovert, gaat het tegenovergestelde gebeuren.

Mensen zullen vertrekken naar luchthavens over de grens want de vraag naar vluchten zal alleen maar toenemen en niet afnemen, hierbij loop je niet alleen financiële schade op maar ook de arbeidsmarkt met alle banen die nodig zijn om deze vluchten uit te voeren.

Korte conclusie: Geen enkele verhoging gaat het doel uitstoot verminderen helpen want iedereen zal blijven vliegen. Ook zal het uiteindelijk mensen naar andere luchthavens drijven en zo komt er ook minder geld in het laatje.

Het feit dat niemand ook maar een beetje nadenkt en Nederland "het beste jongetje van de klas" wilt zijn zodat ze van daken kunnen schreeuwen hoe goed ze wel voor het milieu zijn is echt te triest voor woorden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie reactie 1.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie reactie 1.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zie reactie 1.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie reactie 1.