Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam J Schoffelen
Plaats Amsterdam
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
JA! Ja. De maatschappelijke kosten en de vervuiling van deze vluchten worden namelijk niet gedekt met de vliegbelasting. Op zowel korte als lange vluchten betaal je eenveel belasting teveel een verre vlucht veel meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Niet eerlijk dus! Kortom, de enige manier om dit goed en eerlijk te doen is een zwaardere belasting voor lange vluchten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Het liefst neemt iederren de trein ipv korte vluchten, toch is extra belasting hierop niet eerlijk. Het is het belangrijkst dat iedereen een eerlijke prijs betaalt voor de vervuiling van zijn vliegreis en dat doet een hogere belasting op korte vliegreis niet. Het probleem nu is dat ALLE vluchten die nog niet voldoende belast worden een eerlijke prijs krijgen. Tickets voor verre vluchten lopen daar sterk op achter.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zeker. Vliegreizen per kilometer belasten is het meest eerlijke, maar dat is praktisch niet uitvoerbaar voor de Belastingdienst (gek toch?). Goede keuzes worden gemaakt voor verschillende tarieven is daarom belangrijk, waarbij er een hoger tarief is voor verre vluchten dan voor korte vluchten, omdat verre vluchten meer CO2-uitstoot en niet-CO2-effecten veroorzaken.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. We moeten ONZE vervuiling gaan betalen. Daarom moeten we geen uitzonderingen maken voor bestemmingen in europese landen. We moeten de belasting berekenen op basis van de afstand van de luchthaven naar luchthaven. Dit is belangrijk omdat van hoofdstad naar hoofdstad (zoals het kabinet dat wil doen) oneerlijke effecten zou hebben (duizenden kilometers verschil). Dat is dus echt niet eerlijk. Geen uitzonderingen maken en de echte aantal kilometers rekenen is de enige oplossing.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Iedereen moet betalen voor de vervuiling van de vliegreis. Ook transferpassagiers (dat doen ze nu nog niet). Belangrijk want ze voegen nauwelijks waarde toe voor onze economie, ze verlaten Schiphol niet, maar veroorzaken wel twee keer CO2-uitstoot en geluidsoverlast boven ons land. Dat klopt voor geen kant.

Business class-reis moet ook zwaarder worden belast, de uitstoot is drie keer zo hoog namelijk dan 'reguliere' class. Privévliegtuigen ook, hun uitstoot is vijf tot veertien keer hoger dan voor 'normale' reizigers, dus daarom moeten zij ook vliegbelasting betalen die past bij hoeveel vervuiling ze veroorzaken.