Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wapserveen
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. De vliegbelasting die er nu is, dekt de maatschappelijke kosten en vervuiling van lange vluchten namelijk niet. Iemand die over een langere afstand vliegt betaald nu evenveel belasting als iemand die over een kortere afstand vliegt. Dit is niet eerlijk. Als je verder vliegt veroorzaak je veel meer CO2-uitstoot en ontstaan er vaak meer niet-CO2 effecten (uitstoot van fijnstof, stikstofoxide, zwaveloxide, koolmonoxide, waterdamp), die ook klimaatverandering veroorzaken. Een zwaardere belasting voor lange vluchten is daarom eerlijker.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In eerste instantie niet. Op de eerste plaats is het belangrijk dat iedereen de eerlijke prijs betaalt voor de vervuiling van zijn vliegreis. Voor een korte rit naar bv Parijs wordt nu zo'n 70% van de maatschappelijke kosten in rekening gebracht, terwijl dit voor een lange-afstandsvlucht naar bv Los Angeles slechts 3 tot 10 % is. Door nu hogere belasting te berekenen voor de zeer korte vluchten, ga je met 2 maten meten en dat is niet eerlijk. Belangrijker is dat alle vluchten die nog niet voldoende belast worden, nu eerst een eerlijke prijs krijgen. En daarin lopen de ticketprijzen voor verre vluchten nu nog achter.
Wel vind ik het belangrijk om het gebruik van vliegtuigen voor zeer korte afstanden zoveel mogelijk te ontmoedigen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Het zou het eerlijkste zijn als vliegreizen per kilometer belast zouden worden. Helaas is dit niet reëel omdat het praktisch niet uitvoerbaar is. Het is wel belangrijk dat er goede keuzes worden gemaakt voor verschillende tarieven, waarbij er een hoger tarief is voor verre vluchten dan voor korte vluchten, omdat verre vluchten meer CO2-uitstoot én niet-CO2-effecten veroorzaken.. Dus hoe verder er gevlogen wordt, hoe meer belasting er betaald moet worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het belangrijkste is dat we eerlijk voor onze vervuiling gaan betalen. Daarom zie ik graag dat er geen uitzonderingen gemaakt worden, maar dat de belasting berekend wordt op basis van de afstand van de luchthaven waar je vertrekt tot de luchthaven waar je landt.
Als je de afstand tussen Nederland en de hoofdstad van het land waar je naar toe reist als uitgangspunt zou nemen, dan zou je bv evenveel vliegbelasting betalen als je naar Hawaii (11.690 km) vliegt dan wanneer je naar Washington (6184 km) vliegt. Dit is niet eerlijk. Daarom mijn wens: Geen uitzonderingen!

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Moeten alle soort vluchten en passagiers gelijk worden belast? Ons standpunt hier is: Iedereen moet betalen voor de vervuiling van de vliegreis. Transferpassagiers moeten ook worden belast, omdat zij nu nog niet meebetalen. En dat terwijl ze ook nog eens nauwelijks waarde toevoegen aan onze economie, omdat ze geen voet buiten Schiphol zetten en wel twee keer CO2-uitstoot en geluidsoverlast boven ons land veroorzaken.
Daarnaast is de uitstoot per reiziger drie keer hoger als je vliegt in de business class dan wanneer je gebruik maakt van de economy class. Daarom moet een business class-reis ook zwaarder worden belast. Hetzelfde geldt voor reizigers met privévliegtuigen. Hun uitstoot is vijf tot veertien keer hoger dan voor reizigers op lijnvluchten. Privévliegers moeten daarom ook vliegbelasting betalen die past bij hoeveel vervuiling ze veroorzaken.