Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heemstede
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Voor de bv nederland maakt het niet uit waar het vliegtuig naartoe gaat. Dit is een verkapte manier van net vullen van de schatkist. Ten eerste zou de belasting europees overal gelijk moeten zijn om oneerlijke concurrentie te voorkomen, net als met luchthavens buiten europa (midden oosten). Ten tweede zou de volledige opbrengst ten goede moeten komen aan de luchtvaart om (sneller) schoner te worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Het is maar de vraag hoeveel uitstoot al die autos en het opwekken van stroom voor trein kosten in vergelijking tot de uitstoot van een vliegtuig. Zeker de trein is momenteel zo’n slecht alternatief (mede qua tijd) dat dat eerst zal moeten verbeteren. Dat mensen dan voor een snellere manier van reizen kiezen kan je ze niet kwalijk nemen en hier zal de (ns) overheid zelf eens actie moeten ondernemen, in plaats van de luchtvaart extra te belasten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, geen onderscheid ter schatkist vulling.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Alleen de vraagstelling al, dit is zo’n ratjetoe en willekeur dat het bij definitie al een slecht idee is.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle passagiers zouden vrijgesteld moeten worden zolang er niets op europees gebied geregeld is en er willekeur plaats vindt in europa en daarbuiten. Het midden oosten is de lachende derde, mensen kunnen prima om nederland en europa heen vliegen. Resultaat; verslechterende economische positie van europese maatschappijen, goed bezig.
Als je dan toch wat wilt belasten: prive verkeer, aangezien die uitstoot significant veel hoger is dan met 400 passagiers tegelijk onderweg zijn.