Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Houten
Datum 17 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Ik vind dat lange vluchten zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten.
Iemand die over een lange afstand vliegt veroorzaakt veel meer vervuiling dan iemand die een korte afstand aflegt.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Ik vind dat dat niet moet. Maar om mensen te verleiden om andere, duurzamere vervoersopties te gebruiken, zouden er maatregelen moeten worden genomen om juist vervoer per trein te bevorderen! Een beter aansluitend treinnet bijvoorbeeld. En een centrale optie om treinreizen te boeken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Dat lijkt me zinvol. Het beste zou zijn om tarieven te kiezen waarbij je meer betaalt naarmate je verder vliegt. Een heffing per gevlogen kilometer zogezegd. Ik begrijp dat dat (nog) niet uitvoerbaar is. Dan is een optie waarbij zeer lange vluchten in het algemeen zwaarder belast worden op dit moment een redelijk alternatief.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het lijkt me redelijk ( en eerlijk) om gelijke tarieven te hanteren voor iedereen.
In uw toelichting spreekt u over twee verschillende zaken. Ten eerste over landen die deels in het ene en deels in het andere tarief zouden kunnen vallen. Het lijkt me niet te moeilijk om hier dan een gemiddeld tarief voor te rekenen.
Ten tweede spreekt u over een aangepast tarief bijvoorbeeld voor landen van de EU of overzeese gebiedsdelen. Als ik het goed begrijp: landen waar men als Nederlander een bepaalde 'band' mee zou kunnen veronderstellen. Het lijkt me onredelijk om hier andere tarieven voor te rekenen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat transferpassagiers ook vliegbelasting moeten betalen. Zij veroorzaken net zo goed vervuiling.
Daarnaast vind ik dat businessclass passagiers meer moeten betalen. Uit onderzoek blijkt dat zij 3 x zoveel uitstoot veroorzaken als een economyclass passagier. ( o.a. door de grotere ruimte die ze innemen in een vliegtuig).
En privé vliegtuigen zouden zeker vliegbelasting moeten gaan betalen. Uit onderzoek blijkt dat deze vliegtuigen een 5 tot 7 keer hogere uitstoot veroorzaken dan economyclass passagiers.
Daarnaast zouden vrachtvluchten ook belast moeten worden. De prijs daarvoor zal doorberekend worden in de producten. U spreekt over bepaald gedrag aanmoedigen of juist ontmoedigen. Dat zou in dit geval ontmoedigend kunnen werken voor het vervoeren van goederen per vliegtuig.