Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Bam Nw
Plaats Amersfoort
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, het is juist dat korte vluchten vele malen slechter zijn per gevlogen km dan lange vluchten. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat alle vluchten zwaarder belast moeten worden, maar lange vluchten zijn daarin de grootste belasters van t milieu per gewonnen km.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, maar uiteraard moet er dan nog wel wat gebeuren aan de treinverbindingen die nu aanwezig zijn tot 500 km. De kosten voor een trein van Amsterdam naar Londen kunnen zo tussen de 150 en 200 euro per persoon enkele reis zijn, wat voor veel mensen onbetaalbaar is. Deze kosten zijn voor een vlucht significant lager. De opbrengsten voor het hoger belasten van vluchten zou moeten worden ingezet voor het verlagen van de trein tarieven. Ook moet er betere samenwerking komen tussen landen voor treinverbindingen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, er moet naar totale impact worden gekeken (wat voor langere vluchten vaak minder per km is). In absolute getallen zal het wel betekenen dat er extra belast wordt uiteraard.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het principe is vrij simpel, de afstand zal een co2 uitstoot genereren per soort toestel. Deze deel je door de hoeveelheid reizigers equivalent die op een vlucht meekunnen (bij volgeboekt)- waarbij een reizigerequivalent te maken heeft met de ruimte die een reiziger inneemt. Een reiziger in economy class neemt 1 reiziger equivalent is, maar iemand in businessclass zal ongeveer 4 keer zoveel ruimte innemen en zal dus een reizigers equivalent van 4 hebben. De belasting zal dus per reiziger equivalent per km bepaald zijn, waarbij lange vluchten per km goedkoper worden, aangezien de co2 uitstoot per gemaakte km omlaag gaat.