Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | D Riks |
---|---|
Plaats | Amersfoort |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, ik vind dat lange vluchten meer belast zouden moeten worden.
Maar ik vind ook dat zeer korte vluchten (<500km) zwaarder belast zouden moeten worden, mits er goed alternatief zoals hoge-snelheidstrein of slaaptrein beschikbaar is.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zoals hier boven staat, ik vind dat zeer korte vluchten meer belast zouden moeten worden. Zeker als er goede alternatieve beschikbaar zijn. Deze duurzamere alternatieven zouden daarnaast meer gestimuleerd/gesubsidieerd moeten worden
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, maar wat mij betreft hetzelfde als de gewone lange vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dat er korting zou moeten zijn voor landen die onderdeel zijn van de EU of overzeese gebieden van EU landen, zoals bijvoorbeeld Aruba, St Maarten. Maar ook landen met wie Nederland een historische band heeft, zoals Suriname en Indonesië zouden lager belast moeten worden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zakenjets zouden extra belast moeten worden. Elektrische of zeer duurzame vliegtuigen zouden minder belast kunnen worden. Transfer passagiers hetzelfde of hoger belasten dan gewone passagiers.
Een transfer passagier die minder dan 8u in Nederland is, levert alleen Schiphol geld op, maar de hele maatschappij ondervind de lasten qua uitstoot en geluidsoverlast.