Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | W Mulder |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 20 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat er ten eerste gewoon BTW betaald moet worden over de tickets en er dat er een reël accijns bedrag moet komen op kerosine. Een bedrag dat in verhouding staat met de maatschappelijke kosten (hinder, milieu en klimaat) die vliegen met zich mee brengt. Vooral de accijns is heel belangrijk omdat de prijs die de passagier dan extra moet betalen goed overeenkomt met de mate van maatschappelijke schade die de passagier aan de wereld toebrengt. Als we dit doen hoeven we aan de vliegbelasting niks te veranderen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, vooral ook omdat er alternatieven zijn. Wel zullen die alternatieven, vooral de trein veel aantrekkelijker gemaakt moeten worden. Aantrekkelijker is deels goedkoper, en dit kan d.m.v. de vliegbelasting. Dus wat mij betreft mag deze wel verdubbeld worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie vraag 1. Niet via vliegtax maar wel door accijns te heffen op kerosine. Ik zou er wel op aandringen dit binnen de EU in te voeren maar tegelijkertijd hier wel het voortouw innemen. Dat dit problematisch gevolgen zou hebben voor de hub functie die Schiphol vervult zou hebben is niet erg. Het economisch belang hiervan wordt enorm overdreven en weegt niet op tegen de maatschappelijke schade .
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou me kunnen voorstellen dat sommige vrijstellingen zouden kunnen krijgen van de vliegtax, bijv. mensen die familie hebben in overzeese gebieden (max. 2 x per jaar). Maar dit geeft ook weer uitzondering en brengt extra kosten voor de uitvoering met zich mee. Dus hou het simpel en consequent.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Mijn antwoord op vraag 1 blijft natuurlijk staan, accijns op kerosine en BTW op een ticket. Maar het lijkt mij wel een heel goed idee op de vliegtax te verdubbelen op elke extra vlucht die je per jaar doet. Dan betaal je bijv. 470,4 op de vijfde vlucht die je in het jaar maakt. Mooie extra inkomsten voor de staat. Een maatregel die de inkomens ongelijkheid doet afnemen en die vast veel effect heeft op vermindering van de CO2 uitstoot en milieu schade.
Iemand die een transfer maakt moet gewoon gewoon 2x vliegtax betalen (geld dan niet als extra vlucht). Voor kleinere vliegtuigen geen uitzondering maken.