Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, niet zwaarder. Voor lange en zeer lange afstanden ben je afhankelijk van de luchtvaart. Er zijn geen goede alternatieven. Uiteraard moet het wel flink belast worden om onnodig vliegen te beperken.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja beslist. Dit gaat het verschil maken. Voor korte vluchten is er een prima alternatief: de trein. Hier moet forse belasting geheven worden om mensen te "sturen" naar alternatief vervoer. (Daarnaast kan KLM gedwongen worden om de prijzen flink te verhogen. Zij kunnen dan voor de zoveelste keer weer gered worden maar dan met het belastinggeld dat ze zelf opgebracht hebben)

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, niet zwaarder. Voor lange en zeer lange afstanden ben je afhankelijk van de luchtvaart. Er zijn geen goede alternatieven. Uiteraard moet het wel flink belast worden om onnodig vliegen te beperken.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers moeten heel zwaar belast worden. Heel Nederland heeft te lijden van de hub functie van Schiphol en dan hoeft er nog niet eens belasting te worden betaald ook. Heel zwaar belasten en Schiphol verbieden om de hub functie uit te oefenen. Ook moet het KLM/Air France verboden worden om binnenlandse vluchten in Frankrijk via Schiphol te laten verlopen.

Verder moet het van mijn hart dat de ideeen van het kabinet weer totaal de plank misslaan. Stop de hub functie en belast korte vluchten heel fors. Daarmee is een heel groot deel van het probleem opgelost. Waar een wil is, is een weg. Maar ik geloof niet dat het kabinet een oplossing wil voor het CO2 probleem en dit interview zal wel een zoethoudertje zijn zodat wij zogenaamd gehoord worden.