Differentiatie vliegbelasting
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Hilversum |
| Datum | 22 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
1. Ja, lange afstanden zwaarder belasten. Dat kan door een minimum tarief van € 100 per vlucht + een variabel tarief per km; de opbrengsten kunnen gebruikt worden om isolatie plannen te financieren in wijde omgeving Schiphol, dus ook buiten de LDEN zones.
2. Zo snel mogelijk een betekenisvolle kerosine belasting invoeren (zoals op benzine), zodat met name de trein een level playing field krijgt. Als die accijns is ingevoerd kan mogelijk – mits het aantal vluchten en de overlast voldoende zijn afgenomen - het variabele deel van de vliegtax.
3. Hou het systeem simpel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
1. Bij de ultra korte vluchten zoals naar Brussel, Parijs of Londen, die toch al ontmoedigd zouden moeten worden, past een hoger absoluut minimum belasting tarief bijv. € 150,- zodat alleen in geval van nood deze vlucht gebruikt kan worden.
2. Korte reguliere Feeder vluchten v vallen nu onder het mini tarief van € 26,- ofwel de prijs van een pizza op Schiphol. Deze belasting dus verhogen naar het minimum tarief van € 100,- + variabele opslag voor afstand.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Tarief gelijk houden: €100 + variabel tarief per km, dan blijft het systeem simpel en is er meteen al een differentiatie.
Variabel tarief kan verdwijnen als er een betekenisvolle kerosine accijns is ingevoerd
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
hou het systeem simpel. We weten precies wat de afstand vliegveld tot vliegveld is. Hou die afstand aan voor de berekening van het belasting tarief.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
1. Vrachtvluchten hoger tarief. Vrachtvluchten met Boeing 777 dragen nu een belasting van doorgaans rond € 1.500,- Dat is een schijntje voor vrachtverkeer. Verhoog dit naar minimaal € 10.000 per vlucht zodat vracht per boot en productie dichtbij huis gestimuleerd worden.
2. Nachtvluchten vracht verbieden.