Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Arnhem |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, mits dit ook geldt voor zeer korte vluchten (<1000km, en nog zwaarder voor <500km!)
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zonder meer, dit mag wat mij betreft zelfs opgerekt tot 1000km. Deze mogen wat mij betreft een opslag ktijgen van tussen de 100 en 1000%, afhankelijk van de beschikbare alternatieven - bijv. Brussel waar 2x (of meer) een trein rijdt moet in de hoogste categorie vallen!
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Niet perse (nog) meer dan >2.500 km, bij bijv. familiebezoek of een "eenmalige reis" ligt dit genuanceerder dan bij een jaarlijkse reis (of nog vaker) naar bijv. Bali of Thailand
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Mogelijk - ik kan me inderdaad voorstellen dat de ANtillen en Suriname een (iets) aangepast tartief mogen hanteren. Voor landen waar veel expats vandaan komen, bijv. India, geldt dit dan weer niet aangezien zij meest in een hogere inkomenscategorie vallen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
In principe niet, maar ook hier kunnen er uitzonderingen zijn. Bijv. ook bij transferpassagiers naar Brussel of zelfs Parijs is een overstap op de trein geen enkel probleem, ook al omdat van deze bestemmingen doorreizen naar de uiteindelijke bestemmingen (centrum van de stad of juist daarbuiten) vanuit de stad/hoofdstation veelal makkelijker is dan vanaf de luchthaven. Anders ligt dat bij kleinere vliegvelden in de buurlanden die geen spooraansluiting hebben.
Bij kleine/(ultra?)light vliegtuigen zou dit afhankelijk moeten zijn van de brandstof - alleen korting als deze elektrisch zijn, zou ik zeggen.