Differentiatie vliegbelasting
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Utrecht |
| Datum | 7 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, daar sta ik geheel achter. Dat is veel eerlijker. De vervuiler moet betalen. En niet een 'fooitje' maar een substantieel bedrag zodat deze passagiers ook daadwerkelijk hun gedrag gaan aanpassen. (Hopelijk minder veelvuldig gaan vliegen). Op die manier worden milieuvriendelijkere alternatieven ook meer een optie.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Daar ben ik het geheel mee eens. Zie ook mijn bovenstaande argumenten. Mensen zoeken niet naar alternatieven omdat het vliegen nu zo goedkoop is. Dat is niet eerlijk voor bijv de andere vervoerders zoals trein en bus. Het vliegverkeer wordt gesubsidieerd en de trein en bus zijn een stiefkindje.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik denk dat het niet zo zeer gaat om allerlei gradaties te maken in het aantal kilometers. Voor alle vluchten, lang of kort, moet een substantiële belasting komen zodat passagiers het gaan voelen in hun portemonnee en andere keuzes in hun gedrag gaan maken.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik denk dat het vooral belangrijk is om met andere landen hierin samen te werken zodat de belasting gemakkelijker en sneller uit te voeren is. En het liefst niet allerlei uitzonderingen aanhouden. Zo eenvoudig mogelijk maken in de uitvoering en doorvoeren!
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie ook mijn reactie boven. Ik heb daar niet zo zeer een mening over. Het belangrijkste is dat er een belasting komt die in samenwerking met andere landen goed in te voeren is. Als dat betekent bepaalde uitzonderingen ook aan te houden, zou dat mijn advies zijn. Anders zo eenvoudig mogelijk proberen te houden ten behoeve van snelle implementatie.