Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Willemstad, Curacao
Datum 18 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik ben van mening dat lange vluchten niet per definitie zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten. Vluchten naar het Caribische deel van het Koninkrijk, zoals Curaçao, Aruba en Bonaire, zijn geen luxe, maar een noodzaak voor inwoners. Zij hebben geen alternatieve reisopties zoals trein of auto, en deze maatregel maakt reizen voor familiebezoek, studie en zakelijke contacten onnodig duurder. Bovendien is het aandeel van deze routes in de totale belastingopbrengst beperkt, terwijl de economische schade voor de eilanden groot kan zijn.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zeer korte vluchten (<500 km) zouden extra belast moeten worden, mits er een goed alternatief is zoals een treinverbinding. Deze vluchten hebben een hoge uitstoot per kilometer en vormen een minder grote noodzaak dan langeafstandsvluchten naar gebieden zonder alternatieve reismogelijkheden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zeer lange vluchten (>10.000 km) zouden niet extra belast moeten worden. In het bijzonder moeten vluchten naar het Caribische deel van het Koninkrijk worden uitgezonderd van een extra belasting. Voor deze gebieden is vliegen de enige manier van vervoer, en extra kosten zouden de banden met Nederland verzwakken. Dit zou bovendien in lijn zijn met het beleid van Frankrijk, dat zijn overzeese gebieden vrijstelt van dergelijke belastingen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, voor specifieke landen en gebieden moeten andere tarieven worden gerekend. De Caribische eilanden van het Koninkrijk der Nederlanden (Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius) zouden een aangepast tarief of een vrijstelling moeten krijgen. Dit is gerechtvaardigd omdat:

Er geen alternatieve reisopties bestaan.
Deze eilanden deel uitmaken van het Koninkrijk en de belasting hun inwoners onevenredig hard treft.
Andere landen zoals Frankrijk vergelijkbare uitzonderingen hanteren voor hun overzeese gebieden.
De economische schade voor deze gebieden groot kan zijn, terwijl hun bijdrage aan de totale belastingopbrengst beperkt is.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, niet alle vluchten en passagiers moeten gelijk worden belast. Vluchten van en naar het Caribische deel van het Koninkrijk moeten worden uitgezonderd of tegen een lager tarief belast worden, omdat deze voor inwoners geen luxe zijn maar een essentiële verbinding met Nederland. Daarnaast moeten vluchten naar andere overzeese gebieden met een soortgelijke afhankelijkheid van luchtverkeer ook onder een aangepast tarief vallen.