Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | nvt (Drs. L. van der Lem) |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat kortere vluchten evenredig of zelfs meer moeten worden belast. Een langere vliegreis veroorzaakt meer uitstoot, maar per km is de uitstoot van een kortere vlucht of een overstap veel groter, vanwege de balans tussen kilometers vliegen en opstijgen en landen (relatief veel meer uitstoot). Dus een belasting naar kilometer met een correctie voor tijd (lees= korter is duurder) is logischer. Daarnaast kan een dergelijke belasting ook een stimulans worden voor alternatief vervoer, wat op kortere vluchten een optie kan zijn.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
JA, zie hierboven. Het si van belang dat de belasting ten goede komt van alternatieven
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?het hangt ervan af waar het geld aan besteed wordt en wat het doel van de belasting is Het aandeel zakelijke reizigers op lange tot zeer lange reizen is heel groot, veel groter dan toerisme. Dus hoger belasten levert meer geld op maar zal vliegen op deze afstanden niet ontmoedigen. Als het geld vervolgens besteed wordt aan klimaatmitigatie en adaptatie en daarbij gaat naar de gebieden die het meest lijden onder klimaatverandering, dan mag de belasting van mij hoog zijn.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik denk dat een differentiatie nodeloos ingewikkeld is. Een simpel systeem van belasting per KM met een correctie voor korte vluchten vanwege de relatief grote uitstoot lijkt me het beste. De grens ligt dan bij het aantal km waarbij de extra uitstoot vanwege landen en opstijgen verwaarloosbaar klein wordt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
ook hier is differentiatie nodeloos ingewikkeld. Uitzonderingen voor humanitaire hulp en crisis hulp lijkt me wel logisch