Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Elsloo |
Datum | 21 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Vanuit milieuperspectief zou het logisch zijn om lange vluchten zwaarder te belasten. Vliegtuigen verbruiken meer brandstof en stoten meer CO2 uit naarmate de vlucht langer duurt en verder gaat. Lange vluchten hebben dus een grotere ecologische voetafdruk dan kortere vluchten. Het extra belasten van deze vluchten is een manier om de CO2-uitstoot te verminderen, mensen te stimuleren om minder te vliegen of alternatieve, duurzamere vervoersopties te overwegen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Buiten repatriëringsvluchten en of noodsituaties (denk aan donor materiaal) waar zeer korte vluchten levensreddend kunnen zijn vind ik dat alle overige zeer korte vluchten 100% belast dienen te worden. Dit soort vluchten vallen onder gemakzucht en comfort. Er zijn genoeg alternatieven die kunnen worden gebruikt. Denk aan openbaar vervoer, elektrische auto.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Vanuit milieuperspectief zou het logisch zijn om zeer lange vluchten zwaarder te belasten. Vliegtuigen verbruiken meer brandstof en stoten meer CO2 uit naarmate de vlucht langer duurt en verder gaat. Lange vluchten hebben dus een grotere ecologische voetafdruk dan kortere vluchten. Vliegtuigen die dergelijke afstanden afleggen zijn vooral commerciële passagiersvluchten. Goederen- en bulk transport gaat namelijk grotendeels per vrachtschip.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ongeveer 3 tot 4 procent van de wereldbevolking maakt jaarlijks gebruik van commerciële vluchten. Dit percentage is gebaseerd op het aantal vliegreizen wereldwijd in verhouding tot de totale wereldbevolking.
Nee, daarom geen uitzonderingen maken. Een groot deel van de bevolking van de wereld heeft niet de mogelijkheid om gebruik te maken van een vlucht. Zij kunnen zich dit financieel niet veroorloven. Vliegen is een luxegoed dat door een klein deel van de wereldbevolking wordt gebruikt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Repatriëringsvluchten uit bijvoorbeeld conflictlanden of gebieden dienen minder zwaar te worden belast. Dat geldt ook voor vluchten waar sprake is van een levensreddende situatie. Alle andere soorten vluchten vallen naar mijn mening onder commerciële passagiersvluchten, dus zwaarder belasten.