Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zeeland (NB) |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, de korte vluchten zijn juist vluchten die voorkomen kunnen worden door een andere manier van transport te kiezen (zoals de trein). Lange vluchten zouden wat mij betreft wel absoluut zwaarder belast mogen worden, maar relatief zouden wat mij betreft juist de korte vluchten zwaarder belast moeten zijn.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Het is logisch om in het kader van milieu-impact juist de korte vluchten zwaar te belasten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, de zeer lange vluchten zijn moeilijk op te vangen met een alternatieve manier van reizen die enig vergelijk houdt met het tijdsaspect van vliegen. Daar kan een emissie-armer altenatief niet tegenop. Daarmee is het onlogisch om de zeer lange vluchten extra te belasten. Dit staat wat mij betreft los van een algemene ophoging van de vliegbelasting, dat het duurder kan, mag en moet worden dan nu; vind ik volledig passend.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee dat vind ik niet. De aarde heeft weinig met lands- of gebiedsgrenzen, de milieu-impact zit op de afstand en aantal starts en landingen, niet onder welke vraag een land opereert.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Privé vliegtuigen, die vaak met weinig personen per vlucht vliegen zouden meer belast moeten worden. De milieu-impact daarvan is immers exorbitant hoog.
Ik zie geen uitzondering van vliegbelasting voor me. Zelfs medische vluchten (incl orgaanvluchten) hebben milieu-impact. De waarde van dergelijke vluchten is hoog, dan is een verhoogde vliegbelasting ook geen issue.