Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja natuurlijk. Beiden zouden veel hoger belast moeten worden, het is een van de meest vervuilende industrieën met bovendien een enorm sterke en giftige lobby. Het is belachelijk dat vliegen zó goedkoop is, en nog belachelijker dat daar reclame voor wordt gemaakt. Belasten die handel, want fossiel vliegen is niet meer van deze tijd!
Elektrisch vliegen zou overigens niet moeten worden belast maar juist gesubsidieerd, laat dat duidelijk zijn.
Ohja, en zullen we de opbrengst van de vliegbelasting in het verbeteren van het internationale trein verkeer steken?
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zeker! Sterker nog, het zou überhaupt verboden moeten worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, ook dat lijkt mij een goed idee. Ook al zijn die tickets al duur, het is nog steeds niet in verhouding met de hoeveelheid schade die je de mens en dier aanbrengt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
In principe vind ik niet dat landen een uitzonderingspositie moeten hebben. Kijk binnen de bandbreedte van de radius om Nederland heen welke landen in welk belastingtarief vallen. Valt een land in twee tarieven dan kijk je naar het belastingtarief waarin het grootste oppervlakte van het land zich bevindt en kies je voor dat tarief.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
vliegen voor een vakantie bestemming mag eens per 5 jaar met een laag belasting tarief. Daarna wordt het significant duurder.
Voor mensen die reizen voor hun werk zou een aangepast belasting tarief moeten gelden dat lager is dan recreatief vliegen. Echter, zal het ook voor bedrijven duurder moeten worden om te vliegen. Tegenwoordig kan namelijk alles op afstand worden geregeld via online vergader platformen of zelfs met VR-tools.