Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 15 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Als ik erover nadenk vraag ik mij af in hoeverre het zinvol is om differentiatie in de tarieven aan te brengen. Een evenredige belasting, bijvoorbeeld per kilometer hemelsbreed, brengt het doel op eenvoudiger wijze dichterbij. Een hogere prijs leidt ofwel tot meer belastingopbrengsten, ofwel minder vluchten. Allebei prima.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Een vast tarief per kilometer is eenvoudiger, zoals dat ook bij brandstofaccijns wordt toegepast. Als de opbrengsten van extra belasting op vliegtuigbrandstof ten goede komen aan de (internationale) spoorwegen ben je als overheid goed bezig.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Een evenredige belasting, vergelijkbaar met die van autobrandstof werkt ook, voorkomt de constructie van een ingewikkeld stelsel waar ook weer bezwaar tegen gemaakt zal worden. Is makkelijk uit te leggen en makkelijk in de uitvoering. Doen!
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het enige waarvan ik me kan indenken dat het fair is om een ander tarief te rekenen is voor de (voormalige) overzeese gebiedsdelen, de antillen, suriname. Indonesie lijkt me al niet meer in aanmerking te komen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alleen als een dergelijk onderscheid voor autobrandstof ook ingevoerd zal worden. Het is nergens voor nodig om zulke differentiaties toe te passen. Het vliegen gebruikt de openbare ruimte, het milieu, het klimaat, de omwonenden, de natuur als grondstof voor een heel comfortabel verdienmodel. Volstrekt redelijk om de overlast en de schade te beperken door middel van belastingen. Minder vliegen is winst voor iedereen. En ook de bedrijven in die sector zullen begrijpen dat ze het heel lang heel makkelijk hebben gehad, maar dat er nu andere prioriteiten zijn.