Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bolsward |
Datum | 14 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ten eerste zijn er al enorm veel belasting verhogingen doorgevoerd laatste jaren, zeker vergeleken met andere EU-landen en vooral buiten Europa, een oneerlijke concurrentiepositie op deze manier. Zo wordt alles kapot gemaakt. En zover ik heb uitgezocht en mezelf heb ingelezen, levert dit soort maatregelen slechts een geringe reductie van CO2 uitstoot. En zijn er betere manieren om uitstoot te verlagen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ook dit is een oneerlijke opvoering van belastingen. Alle consequenties van treinvervoer worden ook niet eerlijk meegenomen, zoals geluidsoverlast, vertragingen, waar komt alle elektriciteit vandaan voor de treinen. En deze belastingen zullen NIET gebruikt worden voor de verduurzaming, zoals voor de luchtvaart zelf. Gevlogen zal er toch worden gedaan, en gaan mensen vanuit het buitenland. Dus verplaatst het probleem naar andere landen om ons heen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, vliegbelasting slechts een zeer geringe bijdrage levert aan CO2-reductie. Het doel is onduidelijk, omdat er geen reëel alternatief vervoersmiddel is voor lange afstanden. Er wordt geen afstandsafhankelijke belasting voor zeevaart ingevoerd, ondanks dat de totale CO2-uitstoot van zeevaart en luchtvaart vergelijkbaar is en schepen bovendien veel vervuilender zijn dan vliegtuigen. De reden voor het ontbreken van een zeevaartbelasting wordt niet uitgelegd, terwijl er wel een afstandsafhankelijke vliegbelasting wordt voorgesteld. Vliegbelastingen worden niet gebruikt voor verduurzaming (van luchtvaart). Daarmee is het niets meer of minder dan een ordinaire belastingmaatregel.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, Een vliegbelasting laat mensen niet minder vliegen. Passagiers vinden een nieuwe route via landen waar geen of significant minder vliegbelasting geldt. Niet zelden loopt deze andere route via landen waar duurzaamheid minder hoog in het vaandel staat, waardoor deze nieuwe route minder duurzaam is.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, Er zou überhaupt geen extra belasting moeten plaatsvinden. Tussen 2019 en 2023 zijn de belastingen voor luchtvaartmaatschappijen reeds met 84% gestegen. In 2030 zal de belasting per vertrekkende vlucht bijna verdrievoudigen als het aan het kabinet ligt. Daarmee prijst Nederland zichzelf uit de markt, want het tast de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen aan.
Als er toch een verhoging van belastingen moet plaatsvinden, dan moet de transferpassagier in elk geval worden uitgesloten. Deze zal immers gewoon blijven reizen, maar dan via een ander land dan Nederland. Ze vliegen dan niet langer op Schiphol, maar over Schiphol. Het lost dus niets op, maar raakt de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hard!