Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Aalsmeer |
Datum | 14 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Het is een weinig effectief middel en er tegelijkertijd zijn er nuttigere opties zoals het gebruik van SAF en/of een Europese aanpak van enige vorm van belasting. Niet slechts nationaal.
Het heeft een averechts op de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en daarmee op de Nederlandse economie.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.
Verhoging van Nederlandse vliegbelasting geeft als voornamelijk effect dat de verkeersstromen zich naar buitenlandse luchthavens verplaatst. Bovendien is de CO2 impact van deze vluchten beperkt en zijn er slechts beperkte alternatieven (zoals trein) beschikbaar.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee.
Aangezien er voor lange vluchten weinig tot geen alternatieven bestaan is het doel van deze maatregel volstrekt onduidelijk en zelfs contraproductief. Nederland raakt er minder verbonden door en de passagiersstromen zullen zich simpelweg verplaatsen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.
Nogmaals: vliegbelasting laat mensen niet minder vliegen! Passagiers vliegen simpelweg via een andere, minder rechtstreekse dus inefficiëntere, route. Dat is per definitie uitstootverhogend en niet duurzaam. Het tegenovergestelde doel wordt bereikt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee.
Mondiaal gezien is het heffen van een vliegbelasting voor Nederlandse passagiers, of passagiers die in Nederland overstappen, volstrekt nutteloos, zoals MinFin in de Tweede Kamer al heeft aangegeven (Belastingplan 2025). We snijden onszelf in de vingers omdat het onze concurrentiepositie aantast. Als je al een vliegbelasting wilt invoeren, coördineer dit dan minimaal in Europees verband maar veel beter natuurlijk, op mondiaal niveau.