Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zuidhorn
Datum 13 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dat vind ik niet. Ik ben tegen extra belasting op luchtvaart. De belasting is al erg hoog. Het zgn. Laffer punt (het omslagpunt op de Laffer curve) is al bereikt en verhoging van belasting zal gaan leiden tot een verlies van belastinginkomsten. Bovendien zal het verkeer zich verplaatsen naar andere landen, wat zelfs leidt tot een zwaardere belasting van het milieu. Verder toont onderzoek aan dat vliegbelasting slechts een kleine bijdrage levert aan CO2-reductie.
Tenslotte gaat er onevenredig veel aandacht naar emissies door vliegen in de transportsector. Er zijn sectoren met een veelvoud van de uitstoot van vliegen waar weinig of geen aandacht voor is, of belasting op wordt geheven. zie bijlagen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dat vind ik niet. Mogelijk zou deze belasting nuttig kunnen zijn om een gedragsverandering teweeg te brengen, zodat mensen alternatieve manieren van transport zouden kiezen. Om dat mogelijk te maken zou er dan eerst een redelijk alternatief moeten zijn, en in de meeste gevallen is dat niet het geval. Op dit moment zijn alternatieve vormen van transport grotendeels onmogelijk, ontoereikend, te duur in prijs of duurt de reis onredelijk veel langer.

Nederland heeft met €29,40 al de hoogste vliegbelasting voor vluchten tot 2500 km. Korte vluchten zijn dus al zeer zwaar belast in vergelijking met omringende landen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Er wordt geen afstandsafhankelijke belasting voor zeevaart ingevoerd, ondanks dat de totale CO2-uitstoot van zeevaart en luchtvaart vergelijkbaar is en schepen bovendien veel vervuilender zijn dan vliegtuigen. De reden voor het ontbreken van een zeevaartbelasting wordt niet uitgelegd, terwijl er wel een afstandsafhankelijke vliegbelasting wordt voorgesteld. Ook deze belastingen worden niet gebruikt voor verduurzaming (van luchtvaart), wat de hele maatregel selectief maakt en onvoldoende wordt onderbouwd.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Een vliegbelasting laat mensen niet minder vliegen. Passagiers vinden een nieuwe route via landen waar geen of significant minder vliegbelasting geldt. Meestal loopt deze andere route via landen waar duurzaamheid minder hoog in het vaandel staat, waardoor deze nieuwe route uiteindelijk zelfs een grotere invloed heeft op het milieu

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, ik vind dat transfer-passagiers uitgezonderd zouden moeten zijn van vliegbelasting. De transfer passagier zal bij belastingverhoging gewoon blijven reizen, maar dan via een ander land dan Nederland. Ze vliegen dan niet langer op Schiphol, maar over Schiphol. Het lost dus niets op, maar raakt de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen onevenredig hard zonder effectieve verlaging van de uitstoot.

Bijlage

  • Bijlage