Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 16 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik denk dat een (verhoging van de) vliegbelasting voor vertrekken vanaf Nederland onverstandig is omdat het een maatregel is die voornamelijk Nederlandse bedrijven treft, en dus de concurrentie positie van Nederlandse luchthavens en luchtvaart bedrijven verslechterd ten opzichte van de buitenlandse concurrentie, terwijl juist de Nederlandse bedrijven in de wereld voorop lopen met de verduurzaming van de luchtvaart. Bovendien worden de extra belasting inkomsten in geval daar al sprake van zou zijn niet ingezet voor de verduurzaming.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ik denk dat deze maatregel alleen Nederlandse bedrijven zal treffen, terwijl het niet het gewenste effect zal hebben. Als er geen goed alternatief is voor vliegen dan zal een reiziger van vluchten in de landen rondom Nederland gebruik gaan maken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, voor zeer lange afstandsvluchten is er geen echt alternatief. Meer belasten van lange vluchten vanaf Nederland zal ertoe leiden dat reizigers nog meer naar het van luchthavens in het buitenland gebruik zullen maken van waaraf ook lange afstandsvluchten wordt uitgevoerd.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, zie eerder. Bovendien arbitrair en lastig uitvoerbaar.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Dergelijke belastingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen, tenzij er internationale afspraken over worden gemaakt op basis waarvan echt ingezet wordt op maatregelen die de luchtvaart en het transport wordt verduurzaamd (dus de oude meer vervuilende luchtvaartuigen en transportmiddelen belasten en moderne vliegtuigen en transport middelen niet). De geheven belasting investeren in hernieuwbare energie en onderzoek naar duurzame bronnen en energie zuinige middelen