Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Sint Maarten
Datum 20 februari 2025

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, om dezelfde reden die hierboven is genoemd, met name voor routes waar goede treinopties bereikbaar zijn.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden zal ernstig worden getroffen door de extra belasting. Er moet rekening worden gehouden met de eilanden om ze niet nog meer te isoleren en onevenredig te treffen.

Waar: Sint Maarten (het vliegveld dient als hub voor Saba en Sint Eustatius), Curaçao, Aruba en Bonaire. Hoewel ze officieel geen deel meer uitmaken van het Koninkrijk, zou ik Suriname ook meetellen om vergelijkbare redenen.

Waarom: Tickets zijn al extreem duur, terwijl de salarissen in het Caribisch gebied veel lager liggen dan in Europa en de kosten van levensonderhoud in veel gebieden zelfs hoger zijn. Er zijn belangrijke en uitgebreide werk (privé, overheids- en stichtingsorganisaties), studie en familiebanden tussen de eilanden en Nederland. Door het nog duurder te maken om te reizen, raken we nog meer van elkaar vervreemd, en het zal de eilanden onevenredig treffen (mensen op de eilanden worden beperkt in hun mogelijkheden om naar het vasteland van Nederland te reizen). Het zal ook de economie negatief beïnvloeden. Een paar voorbeelden: voor het grootste deel van de bevolking is er geen andere keuze dan naar Nederland te gaan voor college/universiteit; het zal een negatief effect hebben op het toerisme vanuit Nederland naar de eilanden, toerisme is de belangrijkste economische pijler op alle eilanden; en veel specialisten die uit Nederland komen (bijvoorbeeld artsen en consultants) worden consequent met hun gezinnen teruggevlogen als onderdeel van hun werkcontracten, een toch al exorbitante uitgave die via belastingen wordt betaald. Er zijn nog veel meer voorbeelden waarom het niet alleen om ongemak gaat. Ik geloof dat Frankrijk een soortgelijke uitzondering heeft gemaakt voor hun overzeese gebiedsdelen.