Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 14 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Just op deze langere afstanden is het vliegtuig het meest efficiente en milieu vriendelijke transportmiddel.
Vaak ook het enige middel wat deze afstanden over oceanen, gebergten en woestijnen kan bieden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Ook op deze korte afstand zijn de overige mogelijkheden al aan hun maximale capaciteit. De vluchten duurder maken zal er alleen voor zorgen dat de files op de wegen langer worden en de treinen nog stampvolle zullen zijn. Bovendien zorgen treinen en auto verkeer in deze druk bewoonde gebieden voor meer overlast dan de vliegtuigen.
Bovendien moet men naar KM/passagier kijken. Daar zijn de auto’s op deze korte afstanden helaas heel slecht in omdat maar vaak 1 persoon in de auto zit voor die korte afstanden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie eerder antwoord. Hoe langer de afstand hoe efficiënter het vliegtuig is tegenover de alternatieven.
Alternatieven die vaak niet eens de reis kunnen aanbieden vanwege het terrein waar langs moet. Of dit nu oceanen, bergen of woestijnen zijn.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Afgezien van de wettelijke problemen of dat kan en alle mogelijke verdragen die daardoor geschermd kunnen worden gaat dit richting discriminatie. Ook kan dit vergeldingen veroorzaken op invoerrechten door landen die zich benadeeld voelen.
Het is belangrijk dat er juist een uniform speelveld voor alle landen gaat komen om een gelijk speelveld te creëren. Juist niet Nederland buitenspel zetten.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik ben voor versimpeling en daardoor uitvoerbaarheid. Maar daarom is het belangrijk een gelijk speelveld te creëren. Dus niet als Nederland eigen regeltjes en tarieven bepalen.
Als enige belangrijke uitzondering vindt ik dat transferpassagiers gezien ze niet in Nederland komen niet belast moeten worden. Ook goederen die via Nederland reizen worden niet in Nederland belast maar in de plaats van herkomst of bestemming. Hier moeten we ver van wegblijven.
Zou mooi zijn als andere landen waarover onze export producten reizen ook belastingen gaan innen. Dan kunnen we onze hele export markt wel vergeten.