Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Uithoorn |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
In principe raakt dit aan de aard van de vliegreis. Een overwogen keuze voor lange vluchten kan volgen uit het voornemen tot een sabbatical of tijdig vervoer van o.a. medische producten. Op de insteek van de reis kan geen onderscheid worden gemaakt, maar enkel de afstand als maatstaf nemen is evenmin zinvol omdat de uitstoot afhankelijk is van het toestel, de kerosinemix, belading, etc..
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, dit reduceert de (kans op) impulsaankopen en mogelijkheid om onbezonnen uitgaven te doen met geld dat er vaak niet is. Hopelijk stimuleert het de gedachtegang om ook meer de intrinsieke waarde van een vakantie te beleven en niet de toevlucht te zoeken in micro-vakanties (pun intended)
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Een dergelijke reis maak je niet zomaar en deze vraagstelling beperkt de kern van het probleem (co2 uitstoot) welhaast tot een symbool. De 'verre reis' heeft een functie, maar is de beste modus een vliegtuig? Waar is mijn zeppelin gebleven?
https://youtu.be/NJHFrU8mCwk?feature=shared&t=600
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Maximaal tarief voor staten die zich uit de Paris Agreement terugtrekken. Eerst je belasting betalen, anders mag je niet landen :)
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als Klimaatburgemeester sta ik dagelijks in het maatschappelijk middenveld. Ook als stapelaar heb ik een scherp zicht op de overwegingen achter vliegreizen en door mijn kortdurende deelname aan de Maatschappelijk Raad Schiphol weet ik dat er ook veel bewoners niet worden gehoord omdat zij de weg naar een internetconsultatie niet weten te vinden.
Mijn primair oordeel is dat de dienstreizen zwaarder mogen worden belast. Dit gaat zeker op voor partijen die een MVO convenant hebben getekend en dus een publieke commitment hebben gedaan. Zij mogen desnoods jaarlijks worden bevraagd op de inzet die zij hebben gepleegd om hun reductiedoelstellingen te behalen voordat de RVO hen weer een volgende verduurzamingssubsidie uitkeer. The proof is in the pudding...