Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja.
Als overheid wil je wenselijk gedrag stimuleren en onwenselijk gedrag ontmoedigen.
Gedrag dat veel uitstoot wil je dus vervangen door gedrag dat minder of niets uitstoot.
Lange vluchten zorgen voor meer CO2 uitstoot dan korte vluchten en zou je dus meer willen belasten dan korte vluchten.
Met die opbrengsten kun je dus wenselijk gedrag (bijv. Treinreizen) stimuleren.
Nog beter zou zijn om te belasten op basis van de daadwerkelijke uitstoot. Afstand en uitstoot is niet lineair.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Dit is in lijn met het antwoord van vraag 1.
De CO2 intensiteit van korte vluchten is hoger maar de netto uitstoot niet.
Dus belasten o.b.v. CO2 uitstoot betekent dat korte vluchten een hogere belasting per km hebben maar uiteindelijk wel minder in totaal dan lange vluchten.
Als belasten o.b.v. CO2 uitstoot te complex is, kan ook een formule gehanteerd worden dat de belasting in staffels werkt. Dus bijv. 1 euro per km voor de eerste 200km (voor stijgen en landen). En dan 0,8euro per km voor iedere extra km.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, zie antwoord 2. Per km of per CO2 uitstoot belasten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Dit creert complexiteit en bovenal werkt lobby in de hand. Immers, ieder land wil zo zijn voordeel.
Hou het onafhankelijk van de landen maar baseer het op de afstand. Zorg dat er geen grote sprongen in de belasting komen dus baseer het bijv. op per km of per ton CO2.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Lastig te zeggen. Hangt af van de uitzonderingen die er zijn. Om lobby te voorkomen zou ik zo weinig mogelijk uitzonderingen hanteren en het basisprincipe hanteren van "de vervuiler betaalt".
Dat wil dus zeggen dat een transferpassagier die 2 (of meer) vluchten heeft, ook twee bij elkaar opgetelde belastingen kent. Iedere losse vlucht beoordelen o.b.v. afstand of CO2 uitstoot. 2keer opstijgen en landen (en om vliegen) stoot meer uit dan een directe vlucht.