Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | dr J Breuker |
---|---|
Plaats | Heeten |
Datum | 20 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat de prijzen voor alle vluchten minimaal de kosten moeten dekken, Inclusief klimaat-, milieu-, maatschappelijke kosten (geluid e.d.). Bovendien dient over die prijs normaal BTW te worden afgedragen, dus ook over de gebruikte brandstof. Als daarbij de belasting in percentages van de uiteindelijke ticketprijs wordt vastfesteld, zal de belasting in absolute zin voor de meer vervuilende lange vluchten automatisch hoger zijn. Bijkomend voordeel: de extra maatschappelijke kosten als gevolg van geluidsoverlast e.d. door extra tussenlandingen werken dan ook prijsverhogend.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zolang de alternatieven (auto, trein) niet aantrekkelijk genoeg zijn is het niet overdreven om zeer korte vluchten zwaarder te belasten. In aanvulling op mijn reactie op vraag 1 zou dat kunnen gebeuren door een minimum vast te stellen, zodat korte vluchten relatief duurder zullen uitvallen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Wanneer de ticketprijzen reeel zijn (zie vraag 1) zullen die lange vluchten al flink duurder worden. Misschien aanvulling om die 248 M te halen (;-))?
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Antwoord valt weer te halen uit reactie nr. 1. Juist door die strikt te hanteren zijn er mogelijk geen willekeurige grenzen nodig en worden "scheve" gevallen voorkomen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Wanneer een vliegtuig meer businessclass plaatsen heeft, zullen er minder reizigers zijn, die dan wel de totale kosten van dat vliegtuig moeten opbrengen. Dus inderdaad gaat dan de prijs extra omhoog. Ik ga er vanuit dat de huidige "normale" prijsverschillen wegens hoger comfort niveau door de transporteur gehandhaafd blijven...