Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Pijnacker |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat vluchten belast moeten worden naar de milieu-impact die ze veroorzaken. Langere vluchten worden daardoor zwaarder belast dan kortere, maar de zeer korte vluchten, die relatief meer impact hebben, moeten óók zwaarder belast worden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie ook antwoord op vorige vraag. De opbrengsten zouden vervolgens gebruikt moeten worden voor het investeren in een robuust en snel internationaal treinnetwerk.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, alles naar rato. Is de totale impact groter, dan betaal je meer. De belasting is dus niet met een percentage gekoppeld aan de ticketprijs, maar is afhankelijk van de milieu-impact.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, de belasting zou niet gekoppeld moeten zijn aan afstand, maar aan milieu-impact. Op die manier voorkom je dat innovaties in luchtvaart met minder impact even zwaar worden belast. Afstand is sowieso onafhankelijk van landsgrenzen, want het gaat over de afstand tussen luchthaven A en B. De belasting is gekoppeld aan een vlucht en niet aan een land of luchthaven.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als de belasting is gebaseerd op impact, wordt een lichter vliegtuig automatisch minder belast. Aan de andere kant mag dit niet veroorzaken dat vliegtuigen half leeg gaan vliegen! Er wordt geen gebruik gemaakt van uitzonderingen.