Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nagele |
Datum | 14 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. De belasting is voor het gebruik van de Nederlandse faciliteiten en de reis afstand is daarvoor irrelevant.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Op korte afstanden worden kleinere vliegtuigen ingezet die ook nog steeds efficienter zijn dan de alternatieven over de weg en rails .
Laten we niet vergeten dat door een tekort aan groene stroom de trein gewoon op kolen gas rijd. Naast dat de trein geen capaciteit heeft om de reiziger uit de luchtvaart te vervoeren. Een capaciteit uitbreiding van het rail netwerk en het bijbehorende onderhoud hiervan is vele malen schadelijker dan de luchtvaart sector.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ook Nee. Nogmaals de lengte van de reis is irrelevant voor de hoogte van de belasting.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dat de luchtvaart belasting in verhouding gelijk moet zijn aan de trein belasting, de wegen belasting en de scheepvaart belasting, en er niet alleen binnen NL gekeken moet worden maar wereld wijd. Wij verliezen met deze belasting de overstappers die goedkoper via Dubai en dergelijke kunnen vliegen. De belasting maakt meer schade dan dat het oplevert, zowel op economisch als ecologisch vlak. Afschaffen van deze vlieg belasting zou de luchtvaart en de hele economie stimuleren en Nederland weer een interessante positie geven ten opzichte van de concurrenten. (Waarvan overigens een heel aantal het milieu of mensenrechten niets kan schelen).
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nogmaals. Als een reiziger al belast moet worden, dan moet het vervoersmiddel of de reis afstand niet uit maken.
Een reis op een cruise schip of met een auto en zelfs de trein, is niet beter dan met het vliegtuig.