Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Stadskanaal
Datum 19 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja natuurlijk. De vervuiler betaalt!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zeker, ontmoedig het gebruik van schadelijke vormen van vervoer en stimuleer betere alternatieven.
Sterker nog, door hierop extra te belasten en de opbrengst daarvan te gebruiken om het OV te stimuleren sla je twee vliegen in één klap.

Focussen op duurzaam en betaalbaar OV is een no-brainer voor de toekomst.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. De vervuiler betaalt. Deze vluchten hebben de grootste invloed op kl

Vergeet ook de cruiseschepen niet trouwens!

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als het gaat om een land dat ook in 1 of 2 dagen per trein en/of veerpond bereikbaar is zou er juist extra belasting gerekend moeten worden.
Reizen per vliegtuig binnen Europa moet ontmoedigd worden.
Juist deze vliegreizen stoten heel veel uit terwijl de kosten heel laag worden gehouden. Er is nauwelijks impuls voor mensen om alternatieven te overwegen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Doe wat het beste de vermindering van de uitstoot en overlast voor bewoners. Ontmoedig de overbelasting van het gebied rond Schiphol en open geen nieuwe luchthavens.

Luister naar de ONAFHANKELIJKE experts die de belangen van het klimaat en omwonenden eerlijk meewegen. Deze problematiek is uitgebreid

Belast vooral ook veelvliegers, zeer ruime zitplaatsen en privé jets meer. Als zij hun gedrag aanpassen heeft dat een enorme invloed op het geheel!

Het moet heel normaal worden dat je betaald voor de vervuiling en overlast die je veroorzaakt.

De meeste vluchten zijn niet noodzakelijk. Zodra de belastingen een tijdje in zijn gegaan zullen mensen aan de nieuwe kosten wennen en hun gedrag aanpassen. Daarmee hebben we grote overbelasting op milieu, klimaat en omwonenden sterk kunnen verminderen zonder grote problemen voor potentiële reizigers op de lange termijn.